کسب درآمد

WOLFENSTEIN: THE NEW ORDER نقد و بررسی

نوشته شده توسط:ستار مرادی | ۰ دیدگاه

سری بازی های Wolfenstein از عناوین انقلابی سبک FPS به شمار می رود که همراه با خاطرات زیادی برای گیمرهای قدیمی می باشد.طی سال های اخیر این از این فرنچایز محبوب نسخه های متعددی ساخته شد که معمولا هم از نظر کیفی در سطح چندان مطلوبی نبودند.حال بعد از چندین سال نسخه ی جدیدی از این سری توسط شرکت Bethesda Softworks به نام Wolfenstein: New Order  برای کنسول های نسل جدید و Χ360, PS3عرضه شده است و در نگاه اول توانسته نظر نسبی منتقدان را جلب کند.در ادامه به بررسی بازی خواهیم پرداخت.

به ادامه مطلب بروید

داستان

شکست آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم و سقوط امپراطوری هیتلر از مهمترین رویدادهای تاریخ جهان هست که فیلم های زیادی در مورد آن ساخته و کتاب های بی شماری از آن نوشته شده اند. اما در بازی Wolfenstein قضیه متفاوت هست. در بازی آلمان نازی به اروپا حمله کرده و سعی در گرفتن زمام امور دارد.این جاست که فرقه ی جدیدی ظاهر شده و سعی در نابودی آلمان ها دارد. شخصیت اصلی بازی فردی به نام William Blazkowicz هست که شخصیت اصلی نسخه های قبلی نیز بوده است و در این بازی بعد از 15سال کما بیدار شده  و خود را در شهر آشوب زده لندن در سال 1960 می یابد. دشمن سابق ویلیام که شخصی به نام Wilhelm "Deathshead" Strasse ژنرال و داشمند نازی هاست و در راس German Armed Forces می باشد. نیروهایی که هدف اول ویلیام برای نابودی و در نتیجه آزادسازی اروپاست.

داستان بازی در نگاه اول زیباست.اما ضعف های متعدد در روایت آن باعث می شود تا چندان جذاب نباشد.کند بودن ریتم داستانی نیز ضربه بد دیگری به آن زده و باعث می شود بعد از مدتی مخاطب داستان را به فراموشی بسپارد.

 

گرافیک

بازی با موتور گرافیکی شرکت Id Software یعنی id Tech 5 ساخته شده است. همان موتوری که در ساخت بازیRage از آن استفاده شده است.این موتور برای ساخت بازی های نسل جدید موتور استانداردی بوده است.ولی نواقصی هم از جمله کم کیفیت بودن بافت ها دارد که در بازی تا جای ممکن برطرف شده است. طبق معمول گرافیک بازی در کنسول های نسل قبل در درجه پایینی قراردارد که البته مسئله ای طبیعیست.لب خوانی (Lip-Sync) و تطابق نداشتن آن با صداگذاری و بعضی موارد جزئی فنی نیز وجود دارد؛ولی طراحی کلی خوب شخصیت ها و اسلحه ها و محیط این نقص هارا پوشش داده اند و باعث شده طراحی و گرافیک بازی در سطح خوبی قرارداشته باشد .

موسیقی و صداگذاری

موسیقی بازی با توجه به داستان خاص بازی نیز از حال و هوای خاصی بهره می برد.از موسیقی های کلاسیک که در کمپ نازی ها پخش می شود تا موسیقی متن بازی کاملاً به یاد ماندنی هستند.چون نازی ها در بازی بر اروپا غلبه کرده اند،طبیعتا باید شنونده ی آهنگ های آلمانی باشیم. از معروف ترین آهنگ های بازی می توان به آثاری از Die Kafer و دیگر خواننده های معروف آلمانی اشاره کرد. از تنظیم کننده های موسیقی متن بازی هم  میتوان به Fredrik Thordendal اشاره کرد که مجله Guitar World اورا در لیست 100 گیتاریست برتر سبک Heavy Metal در رتبه35 قرارداده است.ساخت افکت های صوتی بازی  و صداگذاری کاراکترها هم حتی در نسخه های غیرانگلیسی با دقت و ظرافت تمام انجام گرفته است.

گیم پلی

گیم پلی بازی شباهت های فراوانی به عنوان Metro دارد.بازیکن با توجه به سلیقه خود می تواند بازی را مخفیانه پیش ببرد،دشمن ها را به صورت فیزیکی از پشت سر از بین برده،با پرتاب چاقو آن ها را از پا در آورده یا از راه دور Headshot کند،از مسیرهای مخفیانه مانند تونل ها برای رسیدن به مکان های مورد نظر استفاده کند و کمتر خونریزی کند یا می تواند با اسلحه های کلاسیک و Machine Gun های مختلف و حتی اسلحه معروف بازی یعنی The Tesla به قلب دشمن هجوم برده که در این صورت تمام صفحه را خون پرخواهد کرد.بعضی از اسلحه ها قابلیت های دیگری به جز شلیک کردن دارند.مثلا Laser Cannon می تواند به عنوان ابزار برش مورد استفاده قرار گیرد و حتی بعضیturret ها را می توان از جای خود در آورد و با خود حمل کرد.همچنین می توان 2 تا اسلحه سنگین را هم به طور همزمان استفاده کرد.بازی نوار سلامتی و زره بازیکن مثل سابق و ساده طراحی شده و همین طور سیستم سلامتی بازی طوری طراحی شده که قابلیت بازیابی سلامتی (Regenerate) حتی برای درجات سختی بالا هم وجود دارد؛هرچند این روند کندتر انجام می شود. سیستم کاورگیری و جابجایی در سنگر کاملا استاندارد بوده و در درگیری ها یک المان اساسی است.در بازی می توان از وسایل نقلیه مانند اتومبیل هم استفاده کرد.

   هوش مصنوعی دشمنان هم بسته به درجه ی سختی بازی عملکرد سنجیده ای دارند.برای مثال در درجه آسان شما راحت می توانید از کنار چندین گارد بدون اینکه کسی متوجه شود بگذرید؛ولی در درجات بالاتر همین گارد ها از فاصله دور و زاویه غیرمستقیم دید ممکن است مکان شما را تشخیص داده و به سمت شما بیایند. گیم پلی با اینکه کمی با عناوین کلاسیک و قدیمی تفاوت هایی دارد و بیشتر فانتزی شده،اما با این حال المان های این بخش را به خوبی حفظ کرده و توانسته تجربه ی خوبی را برای طرفداران این سبک و یا حتی این عنوان به وجود بیاورد.

 

نتیجه گیری

با اینکه بازی در بعضی از جهات از ریشه خود فاصله گرفته،ولی سازندگان تا جای ممکن تلاش خود را برای عرضه یک عنوان کم نقص و جذاب به کار گرفته اند.Wolfenstein:New Order بازی کاملی نیست.اما قابل بازی کردن و سرگرم کننده است و در این مقطع زمانی که بازی های زیادی در بازار موجود نیستند،گزینه خوبی است.عنوانی که فعلاً می توان آن را یکی از شوتر های خوب و سرگرم کننده سال در نظر گرفت.

 

 

منبع: پردیس گیم

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...