کسب درآمد

هیاهویی برای کمترین ها!

نوشته شده توسط:ستار مرادی | ۰ دیدگاه

چند هفته ای از پایان نسل هفتم بازی های کامپیوتری می گذرد. نسلی که در آن عناوین زیادی توانستند رکورد فروش و صف های خرید طولانی را بشکنند و البته این موفقیت را مدیون استودیوهای خلاق خود هستند. چه مثالی در این بخش بهتر از Naughty Dog که با آثار محبوبی نظیر Crash Bandicoot و Jak & Daxter همیشه بر سر زبان ها بوده و 2 سال پیش با عرضه سومین نسخه از Uncharted قهرمانی خود را بر دیگر رقبایش تثبیت کرد. طبیعی است که چنین بازی های موفقی الگوی بسیاری از بازیسازان شود. البته در این بین، استثناهای زیادی هم وجود دارند که با کمی ایده برداری و اضافه کردن طرح های خلاقانه، این مرز را شکسته اند و میان مخاطبان به محبوبیت بالایی دست پیدا کنند. یکی از این عناوین که از قضا اولین کار شرکت سازنده نیز محسوب می شود، Unearthed: Trail of Ibn Battuta است و همانطور که از نام آن پیداست، قرار نیست نوآوری خاصی در آن مشاهده کنید! این بازی عربی یک کپی برداری کامل همراه با کمی فرهنگ، آداب و رسوم کشور مربوطه است که در آن تضادهایی هم دیده می شوند.

داستان

کشور عربستان نیز همانند ایران سرشار از گذشته پرپیچ و خم و قهرمان های شجاع و دلیر است و از این رو، آن ها برای یک پروژه تاریخی-حماسی به سراغ بزرگترین نمادهایشان می روند. داستان Unearthed سرگذشت دو شخصیت اصلی بازی به نام های فاریس جواد و خواهرش در پیدا کردن سرنخ ها و آثار باقی مانده از جهانگرد معروف عربی ابن بطوطه را روایت خواهد کرد و در پایان هر مرحله، بازیکن چکیده ای از اسرار وی را متوجه خواهد شد. Unearthed ماجرای کامل و جذابی را برای شما تدارک ندیده، اما گمان می کنم که آشنا شدن با یکی از شخصیت های معروف خاورمیانه ای برای هر انسانی جالب باشد.

گرافیک

بخش گرافیکی کار بسیار قابل قبول تر و سرآمدتر از گیم پلی ساخته شده است. به گونه ای که بعد از مشاهده مکان های تقریباً شلوغ، برای مدتی به اطراف نگاه خواهید کرد. Unearthed به لطف استفاده از موتور Unity و اضافه کردن صدها خط کد برای بهبود این موتور می تواند ضعف های گسترده گیم پلی آن را تا حد زیادی رفع کند. فیزیک جعبه ها، طراحی آب های راکد و برج های ستونی عالی کار نشده اند، اما در ذوق شما هم نخواهد خورد. طراحی چهره های دو شخصیت اصلی مناسب است، اما دشمنان چندان جالب نیستند، تا جایی که تشخیص زن، مرد یا زامبی بودن آن ها کمی به دقت نیاز دارد. افکت هایی نظیر باران، رعد و برق و... نیز در بازی جایی را به خود اختصاص ندادند و این نقص ها به همین جا ختم نمی شوند، زیرا تمامی مراحل بر خلاف Uncharted دارای تمی یکنواخت و استفاده از رنگ های کرم و سفید هستند و در کنار این ها، بخش نورپردازی نیز چنگی به دل نمی زند. تطابق قسمت های سینمایی با Real-Time، معماری خاص شهرها و ساختمان های عربی از دیگر ویژگی های اولین پروژه شرکت Semaphore به کارگردانی احمد جد الله به شمار می آیند.

موسیقی/صداگذاری

خوشبختانه بخش صداگذاری حسن ختامی برای بازی محسوب می شود، به گونه ای که وجود 21 زبان، شما را به ادامه مسیر ترغیب خواهد کرد و تقریباً می توان گفت که راضی کننده هستند. ما برای امتحان، از زبان فارسی استفاده کردیم و تنها با زیرنویس فارسی که کمی هم عقب-جلو بود، مواجه شدیم! البته ترجمه روان است. هماهنگی دیالوگ ها با حرکات لب نیز دقیق ساخته نشده و تأخیر های اذیت کننده ای را در آن شاهد هستیم. لیکن استفاده از متون داستانی در سکانس های Loading قسمتی از گنگی آن را برطرف خواهد کرد. موسیقی نیز در مراحل بازی نقش خاصی را ایفا نمی کنند و می توان گفت که جز یکی-دو مورد، اصلاً وجود هم ندارند، چه رسد به سازگاری با محیط!

گیم پلی

اولین نکته ای که حتماً از Uncharted به یاد دارید، شخصیت اصلی بازی و قابلیت های او است، اما متأسفانه فاریس به هیچ وجه چنین نیست و در نگاه اول، بسیار کند و تنبل به نظر می رسد! هسته اصلی گیم پلی، علاوه بر تیراندازی، بر پایه حل معماها و حفر تونل ها به منظور کشف گنج های باقی مانده از گذشتگان است که در این مورد نیز ضعف های بسیاری دارد. البته قرار است که این باگ ها به زودی رفع شوند. فرایند تیراندازی با توجه به در نظر گرفتن اولین کار Semaphore خوب است و واکنش متقابلی برای این بخش تدارک دیده شده است. به گونه ای که شما با شلیک به هر نقطه از بدن، می توانید واکنش خاصی را از فرد ببینید. درگیری های تن به تن بسیار کسل کننده و ضعیف هستند که به محض شروع شدن آن، یا سعی در یافتن راه خروجی خواهید کرد و یا اینکه چندین دقیقه با باگ های ریز و درشت دست و پنجه نرم می کنید و حریف را از بین می برید. کنترل اتومبیل نیز به همین شکل است و هیجانی ندارد. یکی دیگر از نکاتی که در اولین مراحل به چشم می آید، مکانیزم بالا رفتن از مکان های مرتفع است که همانند دیگر بخش ها، باگ های ریز و درشتی دارد و اگر گاهی اوقات از صخره 30 متری بدون پرش به پایین پرتاب شدید، تعجب نکنید!

نتیجه گیری

Unearthed به عنوان اولین پروژه کاری Semaphore کاری متوسط و قابل قبول است که اصلی ترین دلیل ضعف های آن، بی تجربه بودن سازندگان است و با کمی با حسن نیت، می توان گفت که پتانسیل بهتر شدن را در خود گنجانده که انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور به آن برسد.

 

 

لینک دانلود این بازی

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...