کسب درآمد

میراث دزدان

نوشته شده توسط:ستار مرادی | ۰ دیدگاه

چندین سال است که بازی های اکشن مخفی-کاری تولید می شوند. قدمت این دسته از عناوین، شاید ریشه در تاریخ صنعت بازیسازی داشته باشد، اما همواره این سئوال مطرح بوده که برترین آن ها کدام است؟ عده زیادی برترین این سبک را سری بازی های Metal Gear Solid می دانند که سابقه ای طولانی و کارنامه ای درخشان دارد. دسته ای هم Splinter Cell را بهترین عنوان می دانند، اما اگر از من بپرسید، مجموعه بازی های ریشه دار Thief را به عنوان برترین بازی مخفی-کاری معرفی می کنم و صد البته کم نیستند کسانی که با این عقیده موافق باشند.

حتی با وجود عناوین مذکور، باید Thief را آغازگر حقیقی این سبک دانست و آنچه که امروزه در عناوینی چون Dishonored دیده می شود، در واقع میراث بجا مانده از این سری است. در حالیکه مدت زیادی از آخرین نسخه Thief‌ می گذرد، استودیوی Eidos Montreal با هدف احیای چند IP قدیمی و درخشان فعالیت می کند و ساخت یک Reboot‌ شایسته و درخور برای این عنوان محبوب، از اصلی ترین برنامه های آن ها در این چند سال اخیر بوده است. به واقع، یک بازسازی تحسین برانگیز برای مجموعه ای که هنوز هم طرفداران قدیمی و پر و پا قرص آن به وفور یافت می شوند، وظیفه خطیری است که آن ها قصد دارند تا به بهترین شکل ممکن انجام دهند. Thief جدید از ابتدا برای نسل بعدی در نظر گرفته شده بود، اما تصمیم عرضه برای نسل فعلی، بهانه ای شد تا نگاهی بر آخرین فراز و نشیب های این بازی بیندازیم.

این سری، همواره به واسطه داستان جذاب و شخصیت اصلی و محبوبش مورد توجه بوده و قسمت به قسمت بر طرفداران آن افزوده شده است. گرت (Garret) از معدود سارقانی است که در طول تاریخ از آن به نیکی یاد می شود! او فرزند تاریکی است و میانه ای با روشنایی و نور خورشید ندارد، زیرا اهداف و اقدامات ماجراجویانه اش را تحت الشعاع قرار می دهد. آنچه که از آن به عنوان وجه تمایز گرت با سایر دزدان یاد می شود، نیت او از این کار است، زیرا وی برای کسب ثروت و مال اندوزی سرقت نمی کند، بلکه ذات ماجراجویی و ناگفته های نهفته در این کار است که گرت را تا خطرناک ترین مکان های موجود برای به نتیجه رساندن اهدافش سوق می دهند.

گرت به معنای واقعی، یک شاه دزد است. اشیای قیمتی و ارزشمند ثروتمندان، چیزهای مورد علاقه او در زندگی هستند، زیرا از نظر وی هر چیز گرانبها دریچه ای برای آغاز یک ماجراجویی مهیج دیگر است. گرت در جریان یکی از سرقت هایش، شی ای جادویی بدست می آورد و با پدیده ای جالب مواجه می شود، اما به دلیل بحرانی شدن شرایط، مجبور به فرار می شود. داستان Thief همانطور که از یک عنوان بازسازی شده برمی آید، روایتی تازه و به نوعی نیمه مستقل است. البته وجود برخی ارتباطات داستانی با نسخه های قبلی، باعث می شود تا آن را یک روایت کاملاً تازه تلقی نکنیم. در واقع، آنچه که در این بازی رخ خواهد داد، تجربه ای ما بین یک ادامه و یک بازسازی از نظر داستانی خواهد بود.

سازندگان تأکید کرده اند که Thief نسخه ای کاملاً وفادار به 3 قسمت قبلی خواهد بود، اما این مهم باعث نمی شود که آن ها از تجربه های جدیدتر و نوآوری نیز غافل شده باشند. بطوری که برای کسانی که اولین بار قصد دارند یکی از نسخه های این سری را تجربه کنند، بهترین شرایط ممکن مهیا شده است. در کل، اصلی ترین نکته قابل بحث در این بازی، شخصیت اصلی آن است، زیرا توانایی ها و قصه زندگی او هستند که تمامی ابعاد داستانی و گیم پلی را شامل می شوند. در همین راستا، گیم پلی بیش از هر چیز روی ویژگی های شخصیتی و توانمندی های گرت تمرکز دارد.

او بسیار باهوش و سریع است و در انجام فرامینی که از سوی بازیکن داده می شود، دقیق عمل می کند. زاویه دوربین، بر خلاف برخی تجربیات گذشته که میان اول-شخص و سوم-شخص متغیر بود، صرفاً از نمای اول-شخص دنبال می شود و این تصمیم از نظر سازندگان با هوشمندی کامل اتخاذ شده و بر واقع گرا جلوه دادن بازی موثر خواهد بود. البته در بعضی شرایط خاص، همچون آویزان شدن از لبه ها، زوایه دوربین بصورت خودکار به حالت سوم-شخص درمی آید و دید بهتری برای انجام تصمیم گیری ها در طول این لحظات حساس وجود خواهد داشت. همانطور که می دانید، گرت یک شخصیت ایده آل برای انجام حرکات مخفی-کارانه محسوب می شود، اما در اوضاع بحرانی به هیچ وجه یک مبارز خوب نیست، زیرا ساختار گیم پلی طوری پایه ریزی شده که شما را به سوی مخفی-کاری و پرهیز از عناصر اکشن سوق می دهد.

مراحل و لوکیشن ها طوری طراحی شده اند که راه های مختلفی برای رسیدن به نقطه مورد نظر وجود دارند. شهرها بسیار بزرگتر و دارای جزئیات بیشتری هستند و مناطق تعامل پذیر گسترش یافته اند. علاوه بر آن، سلاح های طراحی شده برای شخصیت اصلی در این فواصل، کاملاً کارآمد و موازی با شخصیت پردازی بازی انجام گرفته است. چند نوع پیکان مختلف با اثرات متنوع برای کمان مخصوص گرت در نظر گرفته شده که هر کدام به منظور یک کار طراحی شده اند. مثلاً یک نوع از آن ها، به شکل کاملاً ساکت، نورها و مشعل های موجود در محیط را خاموش می کند. از نمونه خاصی هم برای ایجاد سر و صدا و جلب توجه دشمنان استفاده می شود.

ویژگی جدیدی که در این نسخه وجود دارد، بالا رفتن از دیوار و استفاده از طنابی مخصوص برای جابجایی های سریع است که در بین نقاط تعامل پذیر، بسیار مهم است. در همین راستا، قابلیتی به نام Swoop تعبیه شده که این اجازه را به شما می دهد تا مانند Dishonored بدون دیده شدن، به سرعت از یک نقطه به مکان دیگر حرکت کنید. نقاط تاریک و کم نور، همچنان بهترین قسمت ها برای کمین کردن و جابجایی هستند. نور نقشی متفاوت از سایر عناوین این سبک را در Thief ایفا می کند و اهمیت آن در طول بازی غیر قابل انکار است. گاهی یک نقطه تاریک می تواند باعث نجات جان گرت و به پایان رساندن مأموریت بازی شود.

همچنین چشم مسلح او، قابلیت تمرکز را در اختیارش قرار می دهد که باعث می شود مسیر سربازان را پیش بینی کنید و یا اشیاء مهم را از سایر محیط تفکیک کنید. جادو و قابلیت های بسیار دیگری وجود دارند که در انجام مراحل تأثیرگذار خواهند بود. در کنار مخفی-کاری، همواره وجود Mini-Gameها یکی از مهمترین عناصر Thief بوده و این میراث به شکلی تکامل یافته به این نسخه منتقل شده است. به عنوان مثال، باز کردن قفل درها و صندوقچه های طلا، یکی از گزینه هایی است که در طول مراحل، ممکن است بسیار با آن برخورد کنید.

در نهایت، این تصمیم با خود بازیکن است که از روش های مختلف موجود، یکی را انتخاب کند. از نظر ظاهری نیز، بیش از هر چیز، اتمسفر و مراحل سنگین بازی هستند که جلب توجه می کنند. به لطف موتور جدید بازی، نورپردازی دقیق و وسواس گونه باعث شده تا محیط های تأثیرگذاری خلق شوند که در اختیار گیم پلی قرار خواهند گرفت. سایه ها کاملاً دینامیک به نظر می رسند و این لازمه بازی ای است که نام Thief را یدک می کشد. به نظر می رسد که  Thief یک بازسازی شایسته برای یکی از جریان سازترین عناوین صنعت بازیسازی خواهد بود که می تواند بازگشت شکوهمندی برای دزد افسانه ای باشد.

منبع : پردیس گیم

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...