موبایلتو شارژ کن


نسل هفتم، انقلابی تازه در بازی های ویدئویی

نسل هفتم، انقلابی تازه در بازی های ویدئویی

نسل هفتم، انقلابی تازه در بازی های ویدئویی

 

نسل هفتم، انقلابی تازه در بازی های ویدئویی:

« قسمت پایانی – افسانه ای به نام Wii »

به قسمت سوم و آخرین قسمت از این سه گانه رسیدیم. در این قسمت قصد داریم تا نگاهی بر عملکرد کنسول افسانه ای Wii داشته باشیم. اگر یادتان باشد در زمان PS2 نینتندو نتوانست با کنسول گیم کیوب خود از سونی پیشی بگیرد، اما در نسل هفتم جریان کمی متفاوت است. در این بررسی خواهیم دید که خلاقیت یک شرکت تا چه حد می تواند بر روی موفقیت کنسول تاثیر داشته باشد. لازم به ذکر است که قسمت اول را در این لینک و قسمت دوم را نیز در این لینک می توانید مطالعه نمایید.
بیایید با هم نگاهی به انقلاب نینتندو داشته باشیم…

افسانه ای به نام Wii

W+i+i. شاید برای شما هم سوال باشد که Wii یعنی چه؟ خب این سوال هم مثل همه ی سوال های دیگر یک جواب دارد. اما جواب این سوال کمی متفاوت است. در پایان این مطلب خواهید دید که Wii به چه معناست. اما بگذارید نگاهی به کنسول داشته باشیم. همه ی ما نینتندو را به خوبی می شناسیم. همه ی ما با کنسول های دوست داشتنی این شرکت بزرگ شده ایم. همه ی ما هرگاه اسم بازی و بازی کردن می آید به یاد Super Mario می افتیم. و هرگاه حرفی از بازی و بازی کردن است، بدانید که نینتندو هم آنجاست. سالها پیش شرکت ژاپنی نینتندو سعی در ساخت یک کنسول متفاوت را داشت. کنسولی که مانند همه ی کنسول ها نباشد، کنسولی که فقط در نشستن پشت تلوزیون و فشردن چند دکمه خلاصه نشود. بله، یک انقلاب…
پروژه ی ساخت کنسول Wii به سال ۲۰۰۱ بر می گردد. بعد از انتشار کنسول گیم کیوب (Game Cube) نینتندو متوجه شد که بازیباز ها دیگر از روند همیشگی کنسول های خانگی کمی خسته شده اند و نیازمند چیزی تازه هستند. و نینتندو با زیرکی تمام قصد این را داشت تا اولین شرکتی باشد که این چیز تازه را خواهد ساخت. بنابر این شروع به ساخت انقلابی تازه کرد. دو سال گذشت و نینتدو همچنان قصد ساخت کنسولش را در ذهن داشت و حتی از مهندسان و طراحان بسیاری نیز کمک گرفت. سرانجام این کنسول در E3 سال ۲۰۰۵ برای اولین بار رونمایی شد. البته به دلیل برخی مشکلات فنی و همینطور کامل نبودن کنسول، رونمایی اصلی به سپتامبر همان سال یعنی TGS 2005 موکول شد. همچنین بعد از معرفی تایید شد که برخی از ویژگی های Wii از کنسول دستی DS الهام گرفته شده بودند. جالب است بدانید که کنسول Wii تا تاریخ ۲۷ آپریل ۲۰۰۶ با نام انقلاب یا Revolution شناخته می شد. اما در E3 همان سال نام کنسول به صورت رسمی به Wii تغییر یافت. همچنین این اولین کنسول ساخته شده ی شرکت نینتندو بود که نام خود نینتندو در آن دیده نمی شد و فقط نام Wii را داشت. در ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۶، نینتندو اعلام کرد که قرار است کنسول در کشور های ژاپن، آمریکای شمالی و جنوبی، اقیانوسیه و در قاره های آسیا و اروپا منتشر شود و اعلام کرد که زمان انتشار کنسول در اواخر همان سال یعنی سال ۲۰۰۶ می باشد. همچنین گفته شد که این کنسول به همراه ۳۳ بازی منتشر خواهد شد که بسیار عالی به نظر می آمد. سرانجام Wii برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۰۶ با قیمت ۲۴۹٫۹۹ دلار عرضه شد و بعد از آن نیز در ۸ دسامبر همان سال در انگلستان با قیمت ۱۷۹ پوند منتشر شد. لازم به ذکر است که این کنسول با استقبال بی سابقه ای رو به رو شد و در همان روز های اول تمام کنسول های منتشر شده به فروش رسیدند. بعد از آن نیز نینتندو این کنسول را در کشور هایی همچون کره ی جنوبی در تاریخ ۲۶ آپریل ۲۰۰۸ و تایوان در ۱۲ جولای همان سال عرضه کرد. و در تمام کشور ها با بازخورد های بسیار خوبی رو به رو شد.

(فروشگاه EB Games. یکی از اولین فروشگاه های عرضه کننده ی Wii)

چیزی که از همان اوایل کار Wii به چشم می خورد این بود که Wii برای همه بود. بله، درست شنیدید، برای همه. بازی هایی که از همان ابتدا برای کنسول عرضه شدند نشان از این داشتند که این کنسول فقط برای گیمر های حرفه ای و طرفداران بازی های خشن نمی باشد. نینتندو سعی کرده بود به نوعی تعادل را در میان بازی های Wii برقرار کند. این کنسول در هنگام لانچ ۲۱ بازی داشت. بازی هایی مانند Wii Sports ( که درون پک خود کنسول قرار داشت )، Call Of Duty 3، The Legend of Zelda: Twilight Princess و…. جالب است بدانید که در هنگام عرضه ی Wii سایت Game Trailers با گیمرهایی که برای خرید Wii در صف های طولانی ایستاده بودند مصاحبه ای داشت و نکته ی جالب در این مصاحبه این بود که بیش از ۸۰% از گیمر هایی که برای خرید Wii آمده بودند، دلیل اصلی خرید خود را بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess می دانستند! این بازی بعد ها به یکی از بهترین بازی های کنسول Wii تبدیل شد و سایت هایی مانند Electronic Gaming Monthly ،Game Informer و GamesRadar به این عنوان نمره ی کامل ۱۰ از ۱۰ را دادند. همچنین یکی از اهداف اصلی این کنسول، علاقه مند کردن بزرگسالان و یا کهن سالان نسبت به صنعت گیم بود و بسیار هم در این زمینه موفق ظاهر شد.

کنسول Wii یکی از کوچکترین کنسولهای تاریخ است. وزن کنسول نیز در حدود ۱٫۲ کیلوگرم است. در جلوی کنسول درایو DVD قرار دارد. Wii از DVD های مخصوص به خود پشتیبانی می کند و همچنین قابلیت خواندن بازی ها و دیسک های کنسول قبلی خود یعنی Game Cube را نیز دارا می باشد. همچنین نور آبی رنگی هم از درون درایو به چشم می خورد که جلوه ی زیبا و جالبی به کنسول بخشیده است. دو عدد پورت USB نیز در پشت کنسول تعبیه شده است و همچنین شیار کارت SD نیز در همان قسمت دیده می شود. همچنین Wii از یک فن ۶۰ میلیمتری نیز بهره می برد. این کنسول در ابتدا با رنگ سفید عرضه شد و بعدها مدل مشکی آن نیز روانه ی بازار شد. از محتویاتی که همراه کنسول و در جعبه ی آن به چشم می خورند می توان به یک عدد پایه ی نگه دارنده ( برای نگه داشتن کنسول در حالت ایستاده )، یک عدد Wii Remote ( دسته ی اصلی کنسول Wii )، یک Nunchuk ( دسته ی کمکی که به دسته ی اصلی کنسول وصل می شود )، یک Sensor Bar ( برای تشخیص دسته ی کنسول )، آداپتور خارجی ( External Power Adapter )، دو عدد باتری AA، کابل AV ( برای اتصال به تلویزیون ) و یک عدد بازی Wii Sports اشاره کرد. این کنسول در ابتدا قابلیت پخش و اجرای فیلم از روی DVD را نداشت ولی در سال ۲۰۰۷ و با آپدیتی که از طرف نینتندو منتشر شد، Wii توانایی خواندن فیلم ها از روی DVD را به دست آورد و به یک DVD Player نسبتا خوب نیز تبدیل شد. اما همچنان کنسول با برخی مشکلات نرم افزاری همراه بود. نینتندو در سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفت تا Wii را از نظر نرم افزاری ارتقاء دهد و با انتشار آپدیت های پی در پی سعی در ارتقاء سیستم عامل کنسول داشت. در ۱۱ جولای سال ۲۰۰۷ و در نمایشگاه E3 همان سال، نینتندو برای اولین بار از بالانس بورد کنسول Wii با نام Wii Fit پرده برداری کرد. کار اصلی این کنترلر جدید این بود که بازیکن بر روی آن ایستاده و این بالانس بورد با اندازه گیری مرکز فشار و تعادل، بازی کردن با پا را برای بازیکن عملی می ساخت. این تکنولوژی برای بازی های اسکیت بورد بسیار کارآمد و جالب بود. همچنین نینتندو برای این سیستم بازی های ورزشی زیادی نیز عرضه کرد که بسیاری از آنها موفق ظاهر شدند.

Wii دارای یک پردازنده ی ۷۲۹ مگاهرتزی از نوع PowerPC است. همان طور که می بینید این کنسول از پردازنده ی ضعیفی نسبت به کنسول های هم رده ی خود یعنی PS3 و Xbox 360 برخوردار است. پردازنده ی گرافیکی کنسول نیز Hollywood نام دارد و در کلاک ۲۴۳ مگاهرتز کار می کند. این پردازنده ی گرافیکی توسط کمپانی ATI به صورت انحصاری برای Wii ساخته شده است. Wii همچنین دارای ۸۸ مگابایت حافظه ی رم ( RAM ) از نوع DDR3 است. به سخت افزار این کنسول ایرادات زیادی وارد شد و همین جریان به یکی از بزرگترین نقاط ضعف این کنسول تبدیل شد. در واقع سخت افزار این کنسول همان سخت افزار نسل قبلی کنسول ها یعنی نسل ششم بود. گرچه که بعد ها بازی هایی همچون The Legend of Zelda Skyward Sword توانستند از نظر گرافیکی بسیار موفق ظاهر شده و نظر منتقدان و گیمر ها را به خود جلب کنند. اما همچنان حدود ۹۰% از بازی های این کنسول از نظر گرافیکی در نسل قبل به سر می بردند. البته به لطف بازی های بی نظیری که برای این کنسول منتشر شد و کنترلر فوق العاده ی آن، مشکلات گرافیکی و سخت افزاری Wii تا حدودی قابل چشم پوشی شد. اما به بخش اصلی انقلاب Wii رسیدیم. بله، کنترلر جادویی آن. دسته ی کنسول Wii ترکیبی از حسگرهای حرکتی، شتاب سنج و مادون قرمز است که این سیستم به وسیله ی Sensor Bar در فضای سه بعدی ( ۳D ) قابل تشخیص است. این کنترلر به کاربران این اجازه را می دهد تا به صورت فیزیکی به بازی کردن بپردازند و با تکان دادن کنترلر یا فشار دادن برخی از دکمه های آن، کنترل بازی را به دست بگیرند. این کنترلر به وسیله ی بلوتوث با سیستم ارتباط برقرار کرده و تا ۹٫۱ متر نیز قابل شناسایی توسط کنسول است. یک اسپیکر نیز درون کنترلر قرار دارد و بعضی صداهای مربوط به بازی از درون آن شنیده می شوند. کنترلر Wii دارای لرزش نیز بوده و حس بهتری نیز به بازیباز منتقل می کند. یکی دیگر از قابلیت های این کنترلر امکان وصل کردن وسایل جانبی به آن از طریق درگاه زیرین دسته است. وسایلی مانند کنترلر کمکی Nunchuk که دارای یک عدد آنالوگ و دو عدد Trigger است. این کنترلر کمکی دارای شتاب سنج نیز است و می تواند همانند دسته ی Wii حرکات شما را شناسایی کند. علاوه بر این ها، کنترلر Wii دارای یک مچ بند است که از استرس شما برای افتادن کنترلر از دستتان کم می کند. البته همین بند نیز در اوایل عرضه ی کنسول با مشکلاتی همراه بود و چند مورد پاره شدن در حین بازی نیز توسط کاربران گزارش شد که نینتندو به سرعت با وارد کردن نوع جدیدی از این بند ها، به مشکلات آن پایان داد. در این بخش می توان گفت که نینتندو قصد دیگری از نسل بعد بازی ها داشت و بیشتر به دنبال یک چیز جدید برای نسلی جدید بود تا قدرت سخت افزاری.

یکی دیگر از نقاط قوت کنسول Wii قابلیت Backward به کنسول GameCube بود. این قابلیت باعث می شد تا تمام بازی ها و برنامه های کنسول GameCube به خوبی و با بهترین کیفیت روی Wii اجرا شوند. این قابلیت شما را از خرید یک GameCube کاملا بی نیاز می کرد، چراکه حتی کنترلر کنسول GameCube را می توانستید به Wii وصل کنید و از بازی کردن با آن لذت ببرید. در قسمت بالایی Wii چهار درگاه کنترلر GC وجود داشت و به راحتی کنترلر این کنسول به Wii وصل می شد. همچنین دو عدد اسلات نیز برای استفاده از مموری کارت های گیم کیوب در کنسول تعبیه شده بود تا کاملا از خرید یک گیم کیوب بی نیاز شوید. متاسفانه کنسول Wii از کیفیت HD پشتیبانی نمی کرد. و این نیز یکی دیگر از نقاط ضعف این کنسول بود. گرچه در زمان عرضه ی کنسول در سال ۲۰۰۶ همه از این جریان به نوعی خوشحال بودند چرا که دیگر لازم به خرید تلویزیون های HD برای این کنسول نبود. ولی با گذشت زمان این موضوع به یک ضعف بزرگ برای این کنسول تبدیل شد. Wii تنها قابلیت پشتیبانی از کیفیت ۴۸۰p را داشت که امروزه آن را در رده ی کیفیت های SD می شناسیم. کنسول Wii همچنین قابلیت Backward به کنسول های قدیمی نینتندو همچون Game Boy و Turbo Graphics 16 را نیز داشت و بازی های این کنسول ها توسط شبکه ی مجازی نینتندو قابل دانلود بودند. البته بعد ها نسخه هایی از Wii منتشر شد که قابلیت Backward به کل از روی آنها حذف شد ولی قیمت کنسول کاهش چشم گیری پیدا کرده بود. یکی دیگر از نقاط قوت کنسول Wii، امکان اتصال آن به صورت بی سیم به کنسول دستی DS بود. این قابلیت که در برخی از بازی ها وجود داشت، باعث می شد تا بتوان از میکروفون و صفحه ی لمسی DS در برخی از بازی های Wii استفاده کرد و تجربه ی جالبی برای گیمر ها به حساب می آمد. حتی در بازی Final Fantasy Crystal Chronicles: Echoes of Time که برای هردو کنسول منتشر شده بود، این قابلیت وجود داشت که دو پلیر، یکی به وسیله ی Wii و دیگری به وسیله ی DS بازی را به صورت Co-op بازی کنند، که در زمان خود پیشرفت بزرگی به حساب می آمد. نینتندو بعد ها با راه اندازی Nintendo Channel این اجازه را به کاربران Wii داد تا بتوانند بازی ها، دمو های قابل بازی و یا نرم افزار های کنسول دستی Ds را از طریق Wii دانلود نموده و به راحتی به DS خود منتقل کنند.

کنسول Wii نیز همانند کنسول های دیگر چندین مدل داشت که البته بیشتر ما، Wii را با همان رنگ سفید و دوست داشتنی اش میشناسیم. یکی از معروف ترین مدل های ارائه شده از کنسول Wii، مدل Wii Mini بود ( عکس بالا ). این مدل در ۷ دسامبر ۲۰۱۲ برای اولین بار در بازار عرضه شد. این مدل در واقع همان Wii بود ولی در اندازه ی کوچکتر و با کمی تغییرات. یکی از تغییرات آن نیز حذف پورت دوم USB از کنسول بود، اما از دیگر نقاط همان Wii قبلی همراه با کمی تغییرات در ظاهر آن بود. قیمت کنسول نیز به شدت پایین آمده و به ۹۹٫۹۹ دلار رسیده بود. به نظر می رسد هدف اصلی نینتندو از عرضه این مدل، کاهش قیمت آن بوده است. کنسول Wii از قابلیت های آنلاین خوبی نیز پشتیبانی می کند و به وسیله ی این کنسول می توان به صورت گروهی و آنلاین به بازی کردن پرداخت. البته نمی توان از شبکه ی نینتدو انتظاری در حد Xbox Live یا PSN را داشت ولی در حد خود راضی کننده بوده و برای علاقه مندان به بازی های چند نفره حتما سرگرم کننده خواهد بود. همچنین جالب است بدانید که کنسول Wii در همان ابتدا و در روز های اول عرضه هک شد و بازی های کپی رو آن به راحتی قابل اجرا بودند. البته نینتندو با آپدیت های خود بسیار تلاش کرد تا جلوی اجرای بازی های غیرقانونی بر روی کنسول را بگیرد، اما چندان موفق نبوده و بعد از هر آپدیت کنسول به سرعت هک می شد.
اما از نکات امنیتی هم که بگذریم به یکی از جالب ترین بخش های این کنسول می رسیم، Mii .Mii یک سیستم ساخت کاراکتر های با مزه از شخصیت های واقعی است که به شما این اجازه را می دهد تا خود و یا خانواده ی تان را به صورت کاراکتر های بامزه و سه بعدی طراحی کنید. این سیستم شباهت هایی با سیستم Avatar در Xbox 360 دارد. در واقع در سیستم Mii، هرکسی که دارای یک کنسول Wii است، یک عدد کاراکتر مخصوص خود دارد و به نوعی با آن شناخته می شود. همچنین این کاراکتر های دوست داشتنی در شبکه ی مجازی نینتندو نیز وجود دارند و در این شبکه هر گیمری به کاراکتر مخصوص به خود شناخته خواهد شد. این قابلیت نیز یکی از قابلیت های جالب و پرطرفدار کنسول Wii به حساب می آید.

اما چیزی که برای ما بسیار جالب بود این است که این کنسول با وجود قدرت سخت افزاری کمتر نسبت به رقبای خود توانست فروش به مراتب بهتری داشته باشد و طبق آماری که در تاریخ ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۳ گرفته شد این کنسول در حدود ۱۰۰٫۰۴ میلیون فروش داشته است که رقم بسیار بالایی است و نشان از موفقیت کنسول Wii دارد. همچنین این کنسول در نیمه ی اول سال ۲۰۰۷ فروش بسیار بیشتری از دو کنسول Xbox 360 و PS3 در آمریکا داشت. این فروش رفته رفته بیشتر شده و باعث شد بازارهای کشورهایی چون ژاپن و اروپا کاملا به دست کنسول Wii بی افتد. Wii این فروش خوب را مدیون سی*یا*ست های قدرتمند شرکت نینتندو و همچنین کنترلر جادویی خود است. ویژگی های مثبت این کنسول به قدری زیاد بودند که باعث چنین فروش و موفقیت خوبی برای این کنسول شدند. همچنین یکی دیگر از دلایل فروش بالای کنسول، بازی های انحصاری نسبتا زیاد شرکت نینتندو برای Wii بود. این بازی ها و نکات جالب و تازه ای که نینتندو به کنسول Wii اضافه کرده بود، همه و همه دست در دست هم دادند تا یک فروش بی سابقه را برای کنسول به وجود بیاورند. همچنین این جریان درس عبرتی برای دو شرکت سونی و مایکروسافت نیز بود تا همه چیز را در قدرت سخت افزاری کنسول نبینند.

اما می رسیم به بخشی که نینتندو حسابی در آن سنگ تمام گذاشت. معلوم است، بخش بازی ها. در یک کلام به شما می گویم، اگر به دنبال یک کنسول با بازی های زیاد و سرگرم کننده هستید، همین حالا به نزدیک ترین فروشگاه گیم شهر خود رفته و تا دیر نشده یک عدد Wii بخرید! تعداد بازی های انحصاری و مولتی پلتفرم این کنسول به قدری زیاد است که به سختی قابل شمارش هستند. بیشتر از ۸۰% این عناوین جزو بازی های سطح بالا و پرطرفدار دنیای گیم به حساب می آیند. بازی هایی همچون Super Mario Bros، Mario Galaxy، The Legend of Zelda و…. دیگر برای همه ثابت شده است که سری Mario و Zelda جزو بزرگترین عناوین تاریخ صنعت گیم به حساب می آیند. بازی های انحصاری این کنسول به قدری قوی و محبوب هستند که از قبل از انتشار آن هم می توان حدس زد که فروشی بی نظیر خواهند داشت. شاید باور نکنید اما هر زمان که نسخه ی جدیدی از سری Mario و یا Zelda در ژاپن عرضه می شوند، آن روز یک تعطیل رسمی برای ژاپنی ها است! البته فروش خوب این عناوین فقط در بازار ژاپن خلاصه نمی شود و در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز شاهد فروش بسیار بالای این عناوین هستیم. البته بازی های Wii تنها به Mario و Zelda خلاصه نمی شوند و این کنسول از بازی های مولتی پلتفرم بسیار با کیفیتی نیز برخوردار است که می توانند ساعت ها شما را سرگرم خود کنند. جالب است بدانید که پر فروش ترین بازی کنسول Wii، عنوان Mario Kart Wii با ۳۴٫۲۶ میلیون نسخه فروش است که این عدد یک رکورد در صنعت گیم به حساب می آید.
حالا دیگر باید فهمیده باشید که Wii به چه معناست… Wii همان چیزی است که شما از بازی و دنیای گیم می خواهید. Wii دوباره شما را به دوران با شکوه بازی های رایانه ای برمی گرداند. شما با Wii به معنای واقعی بازی کردن و دنیای بازی پی خواهید برد. و این است خلاقیت نینتندو. Wii دقیقا همان چیزی بود که شما از دنیای بازی ها می خواستید پس فرصت را از دست ندهید و برای یک بار هم که شده این کنسول را امتحان کنید، مطمئن باشید که از آن لذت خواهید برد. کنسول افسانه ای Wii همیشه در خاطرات و ذهن گیمر ها خواهد درخشید…

” تشکر ویژه از شما که این سری مقالات را تا انتها دنبال کردید “

 

منبع : Game emaG


مطالب مرتبط


نظرات

نکته :
- نظرات شما ممکن است پس از تائید مدیر نمایان شود.
- لطفا از زبان پارسی برای نظر دادن استفاده کنید



  1. هیچ نظری ثبت نشده است

    شما اولین نفر باشید !

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA Image Reload Image